Omavalvontasuunnitelma
Omavalvontasuunnitelma
1. Palveluntuottajaa koskevat tiedot
Palveluntuottaja
Jalkahoitola SunJalkas
Y-tunnus: 3280019-2
Osoite: Hallintie 10
13600 Hämeenlinna
Puh. +35845 7836 1825
Sähköposti: jalkahoitolasunjalkas@gmail.com
Internet sivut: www.sunjalkas.fi
Vastuu henkilö: Sanna Suvisuo
2. Toiminta-ajatus
2.1 Arvot ja toimintaperiaatteet
Jalkahoitola SunJalkas tomintaa ohjaavat arvot ovat:
• Ammatillisuus. Yrittäjän toiminta perustuu ammatillisuuteen. Yrittäjä toimii
vastuuntuntoisesti oman osaamisensa rajoissa ja osaa ohjata asiakkaan tarvittaessa
jatkohoitoon esim. sairaanhoidon piiriin. Yrittäjä noudattaa eettisiä periaatteita ja toimii
tasa-arvoisesti asiakastilanteissa. Yrittäjä huolehtii ammattitaitonsa ylläpitämisestä sekä
kehittämisestä kouluttautumalla ja pitämällä yhteyttä kollegoihinsa.
• Asiakaslähtöisyys. Hoito räätälöidään aina asiakkaan kanssa yhteistyössä asiakkaan
tarpeiden ja toiveiden mukaiseksi, kuitenkin niin, että yrittäjä on ammattilaisena
vastuussa hyvinvointia tukevan hoidon suunnittelusta ja toteutuksesta. Palvelu tuodaan
asiakkaan kotiin ja yrittäjä toimii käynneillään asiakkaan itsemääräämisoikeutta
kunnioittaen.
• Turvallisuus. Hoidon suunnittelu ja toteutus tapahtuu aina asiakkaan ja yrittäjän
yhteisymmärryksessä. Yrittäjä huolehtii, että hoitotilanne pohjautuu luottamukseen ja
asiakas kokee olonsa turvalliseksi. Yrittäjä huolehtii, että käytettävät välineet ovat
turvallisia ja oikein puhdistettuja sekä huollettuja. Asiakkaalla on oikeus tietää tuotteiden
ja välineiden alkuperä ja esim. koostumus. Hoitotilanteissa yrittäjä huolehtii ympäristön
turvallisuudesta, ja mm. asiakkaan asennon turvallisuudesta.
• Asiakastyytyväisyys. Asiakastyytyväisyys ohjaa yrittäjän työskentelyä. Yrittäjä kehittää
ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään asiakkaan palautteen mukaan. Asiakkaalla on
oikeus ja velvollisuus antaa palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti, hoitokäynnin
aikana tai myöhemmin.
2.2 Toiminta-ajatus
Jalkahoitola SunJalkas toiminta-ajatuksena on tarjota jalkaterveyttä tukevaa jalkojenhoitoa
asiakkaalle koti- tai laitoskäyntinä. Toimintaa ohjaa asiakaslähtöisyys ja palvelu suunnitellaan
aina yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. Palvelut sisältävät sekä arvonlisäverottomia
palveluja, että arvonlisäverollisia palveluja. Tuotteiden myynti sekä ns. kosmeettiset sekä
hemmottelujalkojenhoidot sisältävät 24 % arvonlisäveron.
3. Omavalvonta
Yrittäjä päivittää omavalvontasuunnitelmaa vuosittain tai tarpeen mukaan useammin. Yrittäjä
kouluttaa itseään ja seuraa alalla tapahtuvia muutoksia ja toimintamalleja. Yhteistyö kollegoiden
kanssa kehittää yrittäjää työssään. Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen internet-
sivulla, sekä mukana asiakaskäynneillä.
4. Henkilöstö
Yrittäjä on yksinyrittäjä ja suorittanut terveysalan ammattitutkinnon. Jalkojenhoitotyön
osaamisala, jalkojenhoitaja (AT) 27.5.2022. Lisäksi yrittäjä on ammatiltaan lähihoitaja. Yrittäjän
tiedot löytyvät julkiterhikistä. Yrittäjä huolehtii omasta työhyvinvoinnistaan.
5. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Yrityksellä ei ole toimitiloja. Palvelu toteutetaan asiakkaan kotona ja hoitolaitoksessa. Yrityksen
laitteet ja tarvikkeet säilytetään yrittäjän kotona niille varatussa tilassa. Yrittäjällä on käytössä
Podotronic A 500 imupora, ultraäänipesulaite GT SONIC sekä Tau steril kuumailmasterilaattori.
Edellä mainitut laitteet ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita, niiden käyttö- ja
turvallisuusohjeet säilytetään yrittäjän kotona. Laitteiden ja välineiden toimintakuntoa seurataan
ja tarvittaessa ne huolletaan asianmukaisesti. Hoitovälineet -ja tarvikkeet sekä suojavarusteet
yrittäjä hankkii terveydenhuollon ja jalkojenhoidon ammattilaisille suunnatuista myymälöistä
sekä verkkokaupoista.
Yrittäjä huolehtii koti - ja laitoskäynneillään, että välineet ja tarvikkeet kuljetetaan
kuljetuslaukussa, jossa ne pysyvät puhtaina ja joka estää niiden vaurioitumisen kuljetuksen
aikana. Käynneillä käytetyt instrumentit säilytetään ja kuljetetaan erillisessä niille tarkoitetussa
suljetussa rasiassa. Instrumenttien huolto aloitetaan heti käytön jälkeen Hydragel-suihkeella,
joka estää lian kiinnittymisen ja mikrobien lisääntymisen instrumenttien pinnalla. Välinehuolto
toteutetaan yrittäjän kotona siihen tarkoitetussa tilassa. Instrumentit puhdistetaan ja
desinfioidaan UÄ-laitteessa desinfioituun ja pesuun tarkoitetulla nesteellä. Pesun ja
desinfioinnin jälkeen instrumentit steriloidaan kuumailmasterilaattorissa laitteen valmistajan
ohjeiden mukaisesti. Jokaiselle jalkojenhoidolle on desinfioidut ja steriloidut instrumentit
yrittäjällä mukana. Käytössä olevien puhdistus- ja sterilointiaineiden käyttöturvallisuusohjeet
säilytetään tulosteina yrittäjän kotona.
Hoitotyössä syntyvän normaalin jätteen yrittäjä lajittelee asiakkaan kotona tai laitoksessa oleviin
roska-astioihin. Riskijätteen yrittäjä kuljettaa särmäjäteastiassa ja huolehtii sen asianmukaisesta
hävityksestä.
6.Potilasasiamies
Neuvoo potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa. Ohjaa ja avustaa muistutuksen,
kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvausvaatimuksen laatimisessa. Tiedottaa potilaan
oikeuksista, ja toimii muutoinkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista terveydenhuollon eri palveluissa
sekä neuvoa potilaita ja terveydenhuollon henkilöä potilaslain soveltamiseen liittyvissä
kysymyksissä, esimerkiksi tiedonsaantia, itsemääräämisoikeutta ja hoidon saatavuutta
koskevissa asioissa. Potilasasiamies ei tee hoitoa koskevia päätöksiä eikä voi muuttaa mm.
terveydenhuollon ammattihenkilöiden tekemiä hoitoa koskevia ratkaisuja.
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä ja Hämeenlinnan terveyskeskuksessa on kaksi
potilasasiamiestä. Molemmat potilasasiamiehet palvelevat sekä sairaanhoitopiiriä että
terveyskeskusta koskevissa asioissa.
Potilasasiamiesten puhelinnumero on 03 629 3204
Tiina Ketola-Mäcklin: tiina.ketola-macklin@khshp.fi
Niina Göransson: niina.goransson@khshp.fi
7. Lääkehoito
Yrittäjä ei toteuta lääkehoitoa jalkojenhoidoissaan.
8. Riskien hallinta
Jalkahoitola SunJalkas toiminnan riskitekijöinä voidaan nähdä:
• laitteisiin liittyvät riskit
• hoitotoimenpiteisiin liittyvät riskit
• aseptiikkaan liittyvät riskit
• asiakkaaseen/omaiseen liittyvät riskit
• hoitotilaan liittyvät riskit
• tietosuojaan liittyvät riskit
Riskejä pyritään hallitsemaan tunnistamalla ja ennakoimalla. Yrittäjällä on vastuu tuoda esille
mahdolliset riski- ja vaaratilanteet välittömästi. Mahdolliset haittatapahtumat ja niiden riskit
käsitellään avoimesti ja sovitaan mahdollisista ennaltaehkäisevistä toimintatavoista.
9. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Ensisijaisesti asiakkaasta kirjataan manuaalisesti hoidon suunnitelman paperiseen
hoitolomakkeeseen:
• perustiedot
• yhteystiedot
• perussairaudet ja allergiat
• mahdolliset jalkaongelmat
Yrittäjä täyttää lomakkeeseen muut jalkojenhoitoa koskevat tiedot. Lomake säilytetään
asiakkaan suostumuksella seuraavia hoitokertoja varten. Salassa pidettävät paperiset asiakirjat
säilytetään lukitussa arkistokaapissa yrittäjän kotona, johon vain yrittäjällä on käyttöoikeudet.
Asiakkaan tietoja ei luovuteta eteenpäin ulkopuolisille. Asiakkaalla on oikeus tarkistaa tietonsa.
Asiakkaasta kerätyt tiedot hävitetään silppuria apuna käyttäen asiakkaan niin pyytäessä tai
viimeistään asiakkuuden päättyessä. Yrittäjä välittää hoitohenkilökunnalle tietoa
havaitsemistaan riskeistä ja ongelmista asiakkaan jalkaterveyden suhteen.
10. Omavalvonnan seuranta ja arviointi
Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan. Omavalvonnan
seurannasta, arvioinnista ja päivityksestä vastaa yrittäjä. Omavalvontasuunnitelma tulee
nähtäville yrityksen internet-sivuille. Suunnitelma näytetään pyydettäessä asiakkaalle tai muulle
yhteystyötaholle.
Omavalvontasuunnitelma päivitetty 16.1.2024